Dag 9: Raglan - Waitomo - Hobbiton - Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Simone Dekker - WaarBenJij.nu Dag 9: Raglan - Waitomo - Hobbiton - Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Simone Dekker - WaarBenJij.nu

Dag 9: Raglan - Waitomo - Hobbiton - Rotorua

Blijf op de hoogte en volg Simone

09 Februari 2018 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hi,

Vanochtend vroeg de wekker, spullen gepakt en de bus ingedoken. Vandaag zou een drukke dag worden, dus die rustige dagen in Raglan waren heerlijk geweest.

Met de bus zijn we naar Waitomo gereden. Voor degene die geen idee hebben wat er is deze plek te bezoeken is een kleine uitleg. Waitomo is een heel klein dorpje waar de boeren in de vroegere jaren grotten onder hun velden hebben gevonden. ‘Wai’ betekent water en ‘tomo’ betekent gat vandaar deze naam voor het dorpje. In deze grotten zijn de welbekende ‘glowworms’ te bekijken (google heeft vast de beste foto’s van de lichtjes), dit zijn hele kleine blauwe lichtpuntje die op het plafond hangen als een soort sterrenhemel. Dus deze wilde ik wel van dichtbij bekijken, maar dan graag op een spannende manier. Dus na een goede tip van Marike en Tom, heb ik de keuze gemaakt voor een tocht met een zwemband. Meerdere mensen uit mijn nieuwe bus hadden voor dit avontuur gekozen dus met zijn allen in een van naar de grotten toe. Eerst hier in een huisje mezelf in een wetsuit gehesen, wetsuit vest erover heen en laarzen aan en we waren er klaar voor. Dit wetsuit was mega dik en zat net als een korset maar dat is alleen maar beter tegen de kou. Vervolgens over een weiland gelopen naar de ingang van de grot. Bij een storm een aantal geleden was de natuurlijke ingang kapot gegaan dus hebben ze een nieuwe ingang gebouwd wat er verdacht veel uitzag als een riool. Ik ging als eerste van de groep de 7 meter lange ladder naar beneden, daar 180 graden draaien waar de ingang zich zal bevinden. Nou ik moest toch even meerdere malen om me heen kijken wat het enige wat ik zag was een klein gaatje waar ik me doorheen moest wormen, en ja dit was dus de ingang. Lichtje op mijn helm aan en maar op avontuur. Na de eerste 3 stappen zat mijn linkerlaars met water dus dat beloofde wat. Om het kort samen te vatten bestond deze tocht uit veel klimmen, klauteren en uitzoeken waar je heen moest. Na een gezamenlijke onderdompeling in het water moest iedereen op een bepaald moment zijn lichtje uit doen, toen zag je pas alle glowworms wat echt een spectaculair zicht was. Toen in een treintje in het donker onder de glowworms doorgelopen. Hierna stonden de tubes op ons te wachten. Dus met de billen op een band en opnieuw in een treintje in het donker over het water gedobberd. Hierna nog meer gezwommen en geklauterd en uiteindelijk na 2,5 uur gingen we weer naar boven. Snelle douche en weer de bus in voor het volgende avontuur van de dag.

Dit avontuur was gelukkig wat minder actief, we vertrokken namelijk met de bus naar Hobbiton. Even voor de duidelijkheid voor iedereen, dit is zoals ze hier zelf zeggen de grootste en duurste advertentie die een land ooit heeft gedaan. Hier zijn namelijk de filmreeks van Lord of the Rings en The Hobbit opgenomen. Voor veel mensen is dit één van de hoogtepunten van Nieuw Zeeland. Nu bestond Hobbiton vroeger nog helemaal niet en was het gewoon een land van een familie die een boerderij hadden. Deze familie en boerderij bestaan ook nog steeds, maar er is nu een heel ‘hobbit’ (mini wezens) dorp bij gebouwd. De maker van de films was zo verliefd op het landschap geworden dat ze hadden gekozen hier de films op te nemen. Nu hebben ze bij de Lord of the Rings series continu het decor gebouwd omdat vrij weinig van de films zich afspelen in het dorp. Ook voor The Hobbit was er een tijdelijke decor gebouwd. Maar vanwege het grote succes, heeft de maker besloten om samen met de boeren familie en de overheid er een definitief dorp van te maken. Nu zijn alle mini huisjes in het dorp allemaal decor stukken, dus is er geen echte woning te vinden. Maar wat een precisie werk. Mensen hebben ongeveer 6 maanden gespendeerd aan een decor stuk wat uiteindelijk max 3 seconden in de film te zien was. Er was/is zelfs een vlieg verbod boven het land, alles om dingen geheim en zo werkelijk mogelijk te laten lijken. Heel mooi om te zien. Nu heb ik niet alle films gezien maar dit heeft mij zeker weer gemotiveerd ze te gaan kijken. Nog een biertje gedronken in ‘the green dragon’ en toen was het tijd om weer naar de echte wereld te gaan.

Na een erg lange dag aangekomen in het volgende dorpje Rotorua (hostel: YHA rotorua). Snel nog een pizza en biertje gedaan en toen met een vermoeid hoofd van alle indrukken naar bed gegaan.

Omdat ik dit allemaal via mijn ipad typ heb ik geen makkelijke toegang tot mijn foto’s. Dus ik blijf deze posten via Facebook en Instagram. Wie dit niet heeft kan ze komen bekijken als ik weer (ooit) terug ben.

Groetjes vanuit Rotorua

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Rotorua

Simone

Ik ben Simone, Een reis enthousiast die veel van de wereld wil zien.

Actief sinds 18 Jan. 2018
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 7022

Voorgaande reizen:

18 Januari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

18 Januari 2018 - 15 December 2018

New Zealand

Landen bezocht: